Blog dietetyczny,  Przepisy

Wege gołąbki z miętą

Dwa lata temu miałam przeogromną fazę na kiszenie dosłownie wszystkiego. Gdy za altanką mojej babci odkryłam winorośl, od razu zaczęłam się zastanawiać, co można z tego zrobić, żeby przypadkiem się nie zmarnowało. Dobrze się składało, ponieważ moja serdeczna koleżanka (pozdrawiam Cię, Mileno!) interesowała się kulturą i jedzeniem z Turcji i kiedyś opowiedziała mi o liściach winogron, które powszechnie są wykorzystywane w tym kraju do sporządzania ichnich gołąbków.

Te gołąbki w smaku są zaskakujące, zupełnie inne, jak gotowana kapusta – główny składnik gołąbków w Polsce. Mają zupełnie inną fakturę, a nawet po ugotowaniu są twardsze.

Wege gołąbki z miętą

  • 30 kiszonych młodych liści winogron (można je kupić, albo zrobić samemu, chętnie wstawię przepis)
  • ser feta light – 200 g
  • 50 g zielonych oliwek
  • garść świeżej mięty
  • szklanka gotowanej zielonej soczewicy
  • świeżo zmielony pieprz
  • pół litra passaty pomidorowej albo pół litra bulionu warzywnego

Bardzo krótka lista, prawda? Lubię takie krótkie listy.

Jeśli nie masz liści winogron, to z powodzeniem zawiniesz te gołąbki w liście młodej kapusty.

Soczewicę wypłukać i ugotować pod przykryciem do miękkości. Porządnie odcedzić. Oliwki i miętę posiekać bardzo drobno. W misce umieścić wszystkie składniki (mięta, oliwki, feta, soczewica), dokładnie wymieszać, doprawiając świeżo zmielonym pieprzem.

Liść winogrona delikatnie ułożyć na płaskiej powierzchni, na jego całej szerokości ułożyć (wkleić? :)) farsz. Podobnie, jak w przypadku gołąbków, należy zawinąć boczne skrzydełka liścia nad cienko położonych farszem, a następnie zwijać od szerszej części liścia – podstawy, aż do szczytu.

Ciasno zwinięte gołąbki ułożyć ciasto obok siebie w naczyniu żaroodpornym. Gołąbki są bardzo małe i można je układać warstwowo, więc naczynie nie musi być duże. Upakowane ciasno rolki zalać bulionem lub passatą. Na naczynie zalecam nałożyć przykrywkę, albo folię spożywczą.

Piec w 200 stopniach przez godzinę.

 

Komu polecam to danie?

To danie polecam dla diabetyków, pacjentów zmagających się z insulinoopornością, osób na redukcji masy ciała i dla fanów kuchni śródziemnomorskiej. Osoby z nadciśnieniem powinny uważać na ilość soli w serze feta i oliwkach. Jest odpowiednia dla wegetarian.

Smacznego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.